مرجع کامل عکس , سرگرمی, دانلود

پل بین کاربران و سایت های مورد نیاز اینترنت,آخرین اخبار ایران و جهان,سایت مرجع شما در اینترنت

مرجع کامل عکس , سرگرمی, دانلود

پل بین کاربران و سایت های مورد نیاز اینترنت,آخرین اخبار ایران و جهان,سایت مرجع شما در اینترنت

شب یلدا از گذشته تا به امروز با آداب و رسوم

سری دوم عکس و کارت پستال های تبریک شب یلدا 94

عکس و کارت تبریک شب یلدا + آیین و آداب رسوم یلدای باستانی ایرانی

 

آیین و اداب رسوم شب یلدای ایرانی

 

 بلندترین شب سال هم خورشید را ملاقات خواهد کرد و این یعنی
بوسه گرم خداوند بر صورت زندگی وقتی همه چیز یخ می زند.
یلدا مبارک

http://up.campin.ir/view/1036092/www.campin.ir_shabe-yalda.gif

شب یلدا از گذشته تا به امروز با آداب و رسوم

 

شب یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است از زمانهای گذشته تا به امروز در میان ایرانیان مرسوم بوده است.

شب یلدا

این شب به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می گیرند. این شب در نیم کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیش تر و طول شب کوتاه تر می شود.

نام
واژهٔ یلدا ریشهٔ سریانی دارد و به معنای ولادت و تولد است. منظور از تولد، ولادت خورشید (مهر/میترا) است. رومیان آن را ناتالیس آنایکتوس یعنی روز تولد مهر شکست ناپذیر می نامند. ابوریحان بیرونی از این جشن با نام میلاد اکبر نام برده و منظور از آن را میلاد خورشید دانسته است.

 

http://up.campin.ir/view/1036088/www.campin.ir_shabe-yalda2.gif


 

تاریخچه جشن
یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می داد و در طول سال با سپری شدن فصل ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.
آنان ملاحظه می کردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می شود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می توانستند استفاده کنند. این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش اند. مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، از هند و ایرانی - هند و اروپایی، دریافتند که کوتاه ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روزها به تدریج بلندتر و شب ها کوتاهتر می شوند، از همین رو آنرا شب زایش خورشید نامیده و آنرا آغاز سال قرار دادند. بدین سان در دوران کهن فرهنگ اوستایی، سال با فصل سرد شروع می شد و در اوستا، واژه Sareda, Saredha «سَرِدَ» یا «سَرِذَ» که مفهوم «سال» را افاده می کند، خود به معنای «سرد» است و این به معنی بشارت پیروزی اورمزد بر اهریمن و روشنی بر تاریکی است. در آثارالباقیه ابوریحان بیرونی، ص 255، از روز اول دی ماه، با عنوان خور نیز یاد شده است و در قانون مسعودی نسخه موزه بریتانیا در لندن، «خُره روز» ثبت شده، اگرچه در برخی منابع دیگر «خرم روز» نامیده شده است. در برهان قاطع ذیل واژه «یلدا» چنین آمده است:
یلدا شب اول زمستان و شب آخر پاییز است که اول جَدی و آخر قوس باشد و آن درازترین شب هاست در تمام سال و در آن شب و یا نزدیک به آن شب، آفتاب به برج جدی تحویل می کند و گویند آن شب به غایت شوم و نامبارک می باشد و بعضی گفته اند شب یلدا یازدهم جدی است.


مراسم شب یلدا


تاریکی نماینده اهریمن بود و چون در طولانی ترین شب سال، تاریکی اهریمنی بیشتر می پاید، این شب برای ایرانیان نحس بود و چون فرا می رسید، آتش می افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شده و بگریزند، مردم گرد هم جمع شده و شب را با خوردن، نوشیدن، شادی و پایکوبی و گفتگو به سر می آوردند و خوانی ویژه می گستردند، هرآنچه میوه تازه فصل که نگاهداری شده بود و میوه های خشک در سفره می نهادند. سفره شب یلدا، «میَزد» نام داشت و شامل میوه های تر و خشک، نیز آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان، لُرک که از لوازم این جشن و ولیمه بود، به افتخار و ویژگی «اورمزد» و «مهر» یا خورشید برگزار می شد.در آیین های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی، خوانی می گستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، مانند آتشدان، عطردان، بخوردان، برسم و غیره، برآورده ها و فرآورده های خوردنی فصل و خوراک های گوناگون، خوراک مقدس مانند «می زد» نیز نهاده می شد.


ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنهٔ کوه های البرز به انتظار باززاییده شدن خورشید می نشستند. برخی در مهرابه ها (نیایشگاه های پیروان آیین مهر) به نیایش مشغول می شدند تا پیروزی مهر و شکست اهریمن را از خداوند طلب کنند و شب هنگام دعایی به نام «نی ید» را می خوانند که دعای شکرانه نعمت بوده است. روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خورروز (روز خورشید) و دی گان؛ می خواندند و به استراحت می پرداختند و تعطیل عمومی بود (خرمدینان، این روز را خرم روز یا خره روز می نامیدند).خورروز در ایران باستان روز برابری انسان ها بود در این روز همگان از جمله پادشاه لباس ساده می پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و کسی حق دستور دادن به دیگری نداشت و کارها داوطلبانه انجام می گرفت نه تحت امر. در این روز جنگ کردن و خونریزی حتی کشتن گوسفند و مرغ هم ممنوع بود این موضوع را نیروهای متخاصم با ایرانیان نیز می دانستند و در جبهه ها رعایت می کردند و خونریزی به طور موقت متوقف می شد و بسیار دیده شده که همین قطع موقت جنگ به صلح طولانی و صفا تبدیل شده است. در این روز بیشتر از این رو دست از کار می کشیدند که نمی خواستند احیاناً مرتکب بدی شوند که آیین مهر ارتکاب هر کار بد کوچک را در روز تولد خورشید گناهی بسیار بزرگ می شمرد. ایرانیان به سرو به چشم مظهر قدرت در برابر تاریکی و سرما می نگریستند و در خورروز در برابر آن می ایستادند و عهد می کردند که تا سال بعد یک سرو دیگر بکارند.
 

جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران


ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می دارند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیهٔ آنان را تضعیف نکند و با به روشنایی گراییدن آسمان به رخت خواب روند و لختی بیاسایند.


در آیین کهن، بنابر یک سنت دیرینه آیین مهر شاهان ایرانی در روز اول دی ماه تاج و تخت شاهی را بر زمین می گذاشتند و با جامه ای سپید به صحرا می رفتند و بر فرشی سپید می نشستند. دربان ها و نگهبانان کاخ شاهی و همهٔ برده ها و خدمت کاران در سطح شهر آزاد شده و به سان دیگران زندگی می کردند. رئیس و مرئوس، پادشاه و مردم عادی همگی یکسان بودند. البته درستی این امر تایید نشده و شاید افسانه ای بیش نباشد. ایرانیان در این شب باقی مانده میوه هایی را که انبار کرده بودند به همراه خشکبار و تنقلات می خوردند و دور هم گرد هیزم افروخته می نشستند تا سپیده دم بشارت روشنایی دهد زیرا به زعم آنان در این شب تاریکی و سیاهی در اوج خود است. جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می شود. متل گویی که نوعی شعرخوانی و داستان خوانی است در قدیم اجرا می شده است به این صورت که خانواده ها در این شب گرد می آمدند و پیرترها برای همه قصه تعریف می کردند. آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبهٔ نمادی دارند و نشانهٔ برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند، این میوه ها که اغلب دانه های زیادی دارند، نوعی جادوی سرایتی محسوب می شوند که انسان ها با توسل به برکت خیزی و پردانه بودن آنها، خودشان را نیز مانند آنها برکت آور می کنند و نیروی باروی را در خویش افزایش می دهند و همچنین انار و هندوانه با رنگ سرخشان نمایندگانی از خورشید در شب به شمار می روند. در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پُری آن، آینده گویی می کنند.

 

عکس و کارت تبریک شب یلدا 94

 

http://up.campin.ir/view/1036081/www.campin.ir_shabe-yalda1.jpg

 

http://up.campin.ir/view/1036071/www.campin.ir_shabe-yalda10.jpg

 

http://up.campin.ir/view/1036086/www.campin.ir_shabe-yalda4.jpg

 

http://up.campin.ir/view/1036083/www.campin.ir_shabe-yalda5.jpg

 

http://up.campin.ir/view/1036076/www.campin.ir_shabe-yalda6.jpg

 

http://up.campin.ir/view/1036062/www.campin.ir_shabe-yalda7.jpg

 

http://up.campin.ir/view/1036060/www.campin.ir_shabe-yalda8.jpg

 

http://up.campin.ir/view/1036061/www.campin.ir_shabe-yalda9.jpg

 

  

تاریخچه و آداب و رسوم شب یلدا - نمناک namnak.com/179-تاریخچه-و-آداب-و-رسوم-شب-یلدا Translate this page سنت شب یلدا در ایران و جشن شب یلدا و با تاریخچه شب یلدا و آداب شب یلدا را در نمناک ببینید. ... شب یلدا از گذشته تا به امروز با آداب و رسوم مخصوص... شب یلدا و جشن ... شب یلدا - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/شب_یلدا Translate this pagePersian Wikipedia یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی ... و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری ..... ولایت بلخ در شمال افغانستان با آداب و رسوم خاص خود به استقبال این شب می‌روند.[۳] ... عکس و کارت پستال تبریک شب یلدا + آیین و آداب رسوم ... - جدید www.campin.ir/عکس-و-کارت-تبریک-شب-یلدا.html Translate this page شب یلدا از گذشته تا به امروز با آداب و رسوم. شب یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است از زمانهای گذشته تا به امروز در میان ایرانیان ... Images for ‫شب یلدا از گذشته تا به امروز با آداب و رسوم‬‎Report images Image result for ‫شب یلدا از گذشته تا به امروز با آداب و رسوم‬‎ Image result for ‫شب یلدا از گذشته تا به امروز با آداب و رسوم‬‎ Image result for ‫شب یلدا از گذشته تا به امروز با آداب و رسوم‬‎ Image result for ‫شب یلدا از گذشته تا به امروز با آداب و رسوم‬‎ More images for شب یلدا از گذشته تا به امروز با آداب و رسوم آداب و رسوم شب یلدا در ایران باستان - بیتوته www.beytoote.com/art/.../familiar-iranian2-yalda.html Translate this page تزیین شب یلدا آخرین شب پاییز رسوم شب چله آیین شب یلدا, جشن شب یلدا , جشن ... در این روز همگان از جمله شاه لباس ساده می پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و کسی حق ... دوره های گذشته که پایه زندگی شان برکشاورزی و چوپانی قرار داشت و در طول سال با ... آداب و رسوم جشن شب یلدا | 3 صبح www.3sobh.com/آداب-و-رسوم-جشن-شب-یلدا/ Translate this page Oct 20, 2015 - این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در ... مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می داد و در .... ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها ... آداب و رسوم شب یلدا www.akairan.com/.../آداب%20و%20رسوم%20شب%20ی... Translate this page تاریخچه و آداب و رسوم شب یلدا ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا ... در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است از زمانهای گذشته تا به امروز در میان ... ایرانیان باستان با باور اینکه فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلند تر شده و ... آداب و رسوم - شهرداری قزوین www.qazvin.ir/web/guest/65 Translate this page در این شب اغلب مردم قزوین با خوردن سبزی پلو با ماهی دودی و سپس هندوانه، انار، ... یکی دیگر از آداب و رسوم «شب یلدا» فرستادن «خونچه چله» از سوی داماد به عنوان ... امروزه از روز اول عید، دید و بازدیدهای خانوادگی آغاز می شود و تا قبل از 13 به در پایان می گیرد. .... در گذشته، تهیه مایحتاج ماه مبارک رمضان با جدیت تمام انجام می‌گرفت، زیرا در این ... شناخت ایران - آداب و رسوم , اعتقادات و فرهنگ ایرانیان irangreat.blogfa.com/cat-1.aspx Translate this page شناخت ایران - آداب و رسوم , اعتقادات و فرهنگ ایرانیان - همه چیز درباره ایران. ... مراسم شب یلدا (شب چله) از طریق ایران به قلمرو رومیان راه یافت و جشن «ساتورن» خوانده می شد. ... در این روز همگان از جمله شاه لباس ساده می پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و کسی حق .... در گذشته اشیا مربوط بدان را و حتی گاهی خود حیوان را با مردگان دفن می کردند. آشنایی با آداب و رسوم مردم استان آذربایجان‌غربی در شب یلدا hamshahrionline.ir/details/193808 Translate this page Dec 9, 2012 - همشهری آنلاین: شب یلدا درآذربایجانغربی مانند تمامی ایران به عنوان آخرین ... اعضای خانواده فراهم می کند که گردهم بنشینند و تا پاسی از شب با هم باشند. ... زمستانهای گذشته به خصوص شب چله سینه به سینه به نسل امروز منتقل شده است. فرهنگ و آداب و رسوم - پنجمین جشنواره عکس ایران شناسی 91.98.46.102:1000/Farhang.aspx Translate this page گروه پژوهشی فرهنگ و آداب و رسوم در صدد است با توجه به اولویت‌های معاونت پژوهشی .... در زمان‌های گذشته (بیش از پنجاه سال پیش) داماد تا زمانی که مراسم عروسی انجام .... روز بعد از عقد، پدر دختر، داماد و اقوامش را به خانه‌اش دعوت می‌کند و بساط پلوخوری راه .... آشوریان نیز شب یلدا را گرامی می‌دارند و با آجیل مشکل‌گشا و نشستن تا پاسی از شب، ... شب یلدا زنده کننده یاد و خاطره گذشته های دور - خبرگزاری دانا danakhabar.com/.../شب-یلدا-زنده-کننده-یاد-و-خاطره-... Translate this page Dec 21, 2014 - آیین و جشن شب یلدا یا شب چله بزرگ تا به امروز در تمامی سرزمین ایران و در بین همه ... در گذشته ایرانیان میوه هایی که تا آن زمان سالم مانده بود با آجیل و خوراکی ... در سراسر ایران زمین، جایی را نمی یابید که خوردن هندوانه در شب یلدا جزء آداب و شیوه آن نباشد. ... اما این روزها در شهرهای بزرگ دیگر چنین رسومی برکنار شده است. ایسنا - یلدا، غنیمت شمردن یک دقیقه فرصت... www.isna.ir/fa/.../یلدا-غنیمت-شمردن-یک-دقیقه-فرص... Translate this page Dec 20, 2014 - شب یلدا با عنوان طولانی ترین شب سال از جمله جشن‌های مرسوم ایران باستان بوده و در گذشته تنها... ... بوده و در گذشته تنها هدف از جشن گرفتن این شب، بهره گیری از آن به عنوان ... همبستگی آنان است و در شهرهای مختلف با آداب و رسوم ویژه‌ای برگزار می شود. ... یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع ... تاریخچه شب یلدا - آداب و رسوم شب یلدا behtarinha.ixip.ir/post/?...تاریخچه+شب+یلدا+-+آداب...ر... Translate this page آشنایی با تاریخچه شب یلدا - hamshahrionline پیشینه جشن شب یلدا و رسم و رسوم ... شب یلدا یا همان شب چله درازترین شب سال , آخرین روز فصل پاییز و اولین شب فصل ... هایی که در این شب برگزار می شود، ی نت باستانی است از زمانهای گذشته تا به . آداب و رسوم شب چله salam98.ir/tag/آداب-و-رسوم-شب-چله/ Translate this page آشنایی با آداب و رسوم مردم تهران قدیم در شب یلدا ... به حساب می‌آمد تا آنجا که سعی می‌کردند کار خطایی از آنها سر نزند و به همین دلیل آن روز جزو .... البته آیین برگزاری شب چله در اصفهان به دو نام "چله زری" (ماده) و"عمو چله"(نر) تقسیم می‌شود زیرا از گذشته ... zist1.ir • مشاهده مبحث - آشنایی با آداب و رسوم شب یلدا در نقاط ... zist1.ir/Forum/forum-f49/topic-t3657.html Translate this page 2 posts در ادامه، نگاهی کرده‌ایم به برخی آداب و رسوم شهر‌های چهارگوشه ایران در رابطه با شب یلدا: ... کس چند روز قبل از شب چله حتماً باید یک ماهى بخرد و بعد یک شب مانده به شب چله این ... در کرمان، در شب یلدا گاهى مردم تا صبح بیدار مى مانند و مى پندارند که در این شب ... در مجلس به تعریف از سردی زمستان و دوره‌های یخبندان گذشته، داستان‌ها و افسانه‌های ... شب یلدا و آداب و رسوم زیبای ایرانیان zmat.ir/طرز-تهیه-ژله-هندوانه-برای-یلدا/ Translate this page 6 days ago - این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب ... ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر ... مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و ... آداب و رسوم شب یلدا در استان های مختلف ایران https://www.facebook.com/note.php?note_id... Translate this page در هر ماه روزی را که نام روز با نام ماه یکی باشد، جشن می گرفتند . ... اجداد ما این شب را تا به صبح به جشن و پایکوبی به گرد آتش ، می پرداختند ، برخوانی الوان از .... و خواندن اشعار زیبا و دلنشین شامی کرمانشاهی در گذشته نقل مجالس شب یلدا در کرمانشاه بود. آداب و رسوم مردم استان کرمانشاه در شب یلدا + شب چله در میان ... andisheh-kermanshah.ir/.../1319-آداب-و-رسوم-مردم-است... Translate this page آداب و رسوم مردم استان کرمانشاه در شب یلدا/شب چله در میان مردمان کرد. ... هرچند امسال و به مناسبت تقارن با ایام سوگواری ماه صفر، قطعا مراسم جشن و آیین های ... مردم استان کرمانشاه براساس آیینی کهن در شب یلدا بیدار می‌مانند تا با شعر خواندن، قصه ... تنقلات "شوچره" مردمان کرد در شب یلدا است ضمن آنکه در گذشته مردمان کرد تنقلاتی را که طی ... ایرنا - شب چله از سرخی انار تا مهرورزی و محبت در خراسان رضوی www.irna.ir/.../NewsPri... Translate this pageIslamic Republic News Agency Dec 19, 2013 - ˈهاشم حسینیˈ با بیان که واژه خور یعنی خورشید و روز پس از شب یلدا را ... در ایران از گذشته ها، شب یلدا را به عنوان شب زایش خورشید با آداب و رسوم و ... گناباد شناسی - آداب و رسوم www.atbsharif.blogfa.com/cat-1.aspx Translate this page مردم این منطقه برای استقبال نخستین روز از سردترین فصل سال تا آنجا که توان مالی ... هاشم حسینی با بیان که واژه خور یعنی خورشید و روز پس از شب یلدا را ˈخورروزˈ یا ... ایران از گذشته ها، شب یلدا را به عنوان شب زایش خورشید با آداب و رسوم و آیین های ... چگونگی برگزاری"یلدا" در سرزمین شاهوارنشینان - خبرگزاری مهر www.mehrnews.com/.../چگونگی-... Translate this pageMehr News Agency Dec 21, 2013 - از این شب به بعد طول روز بیش تر و طول شب کوتاه تر می شود و نزدیک به ... هر سال جشن طولانی‌ترین شب سال یعنی "شب یلدا" یا شب "چله"را با آداب و رسوم ... با گذشته به شکل متفاوتی در بین خانواده های ایرانی برگزار می شود تا جایی ... نگاهی به آیین‌ها، آداب و رسوم و جشن‌های شب یلدا - شلمانیوز ... shalmannews.blogfa.com/post-60.aspx Translate this page در شب یلدا، به پاس گرامی داشت فروغ روشنایی و خورشید و ستیز با شومی و ... که شب چله یا شب یلدا، میراث چند هزار ساله آریایی پدیدار شد، ادامه یافت و تا به امروز رسید. ... آریاییها، شب چله را گرامی داشتند و در گذشته ایرانیان میوه هایی را که تا آن شب ... آداب و رسوم شب یلدا؛ چله در نقاط مختلف ایران | مرجع سلامت و ... parsivenus.com/?q=آداب-و-رسوم-شب-یلدا؛-چله-در... Translate this page Dec 21, 2014 - آداب و رسوم شب یلدا؛ چله در نقاط مختلف ایران. ... یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز تا طلوع آفتاب در اول ماه دی ... مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن ... استانداری مازندران - آداب و رسوم ostan-mz.ir/آشنایی-با-مازندران/.../34-آداب_و_رسوم Translate this page در گذشته که امکانات ارتباطی مانند رادیو و تلویزیون نبود با تیراندازی یا گفتن اذان سال ... این مراسم درست مانند سیزده به در است و اعتقاد دارند که این روز را حتما" باید ... در این شب همه خانواده کنار هم جمع می شوند و تا پاسی از شب به خوردن تنقلات و گوش ... بر این است که با خوردن ماست یا هندوانه در شب یلدا، هرگز در زمستان سردشان نخواهد شد. تاریخچه و آداب و رسوم شب یلدا – تاپک topak.ir/other/.../تاریخچه-و-آداب-و-رسوم-شب-یلدا-- Translate this page مجله اینترنتی تاپک -تاریخچه و آداب و رسوم شب یلدا شب یلدا آخرین شب پاییز را که ... در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است از زمانهای گذشته تا به امروز در میان ... این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول .... جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب نشینی اعضای خانواده و اقوام در ... شب «یلدا» در افغانستان/ تصاویر www.fardanews.com/.../شب-یلدا-در-افغانستان-تصاو... Translate this page Dec 20, 2012 - وی در رابطه با آداب و رسوم مخصوص این شب در افغانستان اظهار داشت: در ... تأثیرگزار بودند، می‌توانند در دنیای امروز با عنایت به داشته‌های گذشته و نبوغ فرهنگی خود در دهکده جهانی تأثیر گذار باشند. ... تا هندوانه پوست شود صبر کن عزیز! فارس گزارش می‌دهد آیین‌های شب یلدا در کردستان/ خوردن کالک ... www.farsnews.com/newstext.php?... Translate this pageFars News Agency Dec 20, 2014 - شب یلدا به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر ماه (آخرین روز پاییز) تا طلوع ... یابد و مردم از سراسر کره زمین در این شب به شب‌زنده‌داری پرداخته و با خوردن بهترین ... از زمان‌های گذشته تا به امروز در میان ایرانیان به شیوه‌های مختلف مرسوم بوده است. ... فرهنگی منطقه تا حدودی آداب و رسوم شب یلدا را در کردستان کم‌رنگ کرده است، اما ... نگاهی به جایگاه و سنت‌های «شب یلدا» در افغانستان www.iran-afghanistan.com/news/?p=4678 Translate this page وی در رابطه با آداب و رسوم مخصوص این شب در افغانستان اظهار داشت: در این شب ... و تمدن تأثیرگزار بودند، می‌توانند در دنیای امروز با عنایت به داشته‌های گذشته و نبوغ فرهنگی خود در دهکده جهانی تأثیر گذار باشند. ... تا هندوانه پوست شود صبر کن عزیز! آشنایی با آئین شب یلدا در روستای کهن فامرین famerinekohan.blogfa.com/post/28 Translate this page شب یَلدا یا شب چِلّه آخرین شب آذرماه، شب پیش از نخستین روز زمستان و درازترین ... کنم که با باز نشر این مطالب بیش از گذشته فرهنگ و آداب روستای عزیزمان را به ... فامرینیان طبق رسوم چندهزار ساله خود ،که در فلات مرکزی ایران زندگی می کنند شب یلدا که در ... را با هم چند روز قبل از شب یلدا انجام میدادند تا شب یلدا سر سفره یلدا بگذارند. مروری بر تاریخچه و آداب و رسوم شب یلدا | خبرگزاری برنا www.bornanews.ir/...اخبار.../152675-مروری-بر-تاری... Translate this page Dec 21, 2013 - این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در ... هنگام رواج آیین مهر در اروپا، مراسم شب یلدا با شکوه هرچه تمام‍‌تر برگزار می‌شد. ... به دو نام "چله زری" (ماده) و"عمو چله"(نر) تقسیم می‌شود زیرا از گذشته تاکنون ... بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در شب یلدا - سایت خبری تحلیلی ... www.tabnak.ir › اجتماعی › داخلی Translate this page Dec 20, 2011 - ایرانیان از روزگاران دور تا به امروز این شب را با آداب و رسومی خاص از جمله ... که اصول تغذیه در شب باستانی یلدا باید به سمت گذشته تغییر یابد؛ در ... نگاهی جدید به شب یلدا، شب مبارزه با سیاهی و ظلم/حسن گل محمدی www.shahrvand.com/archives/56457 Translate this page Dec 18, 2014 - نگاهی جدید به شب یلدا، شب مبارزه با سیاهی و ظلم/حسن گل محمدی ... پس از گرویدن ایرانیان به آئین زرتشت، آداب و رسوم آئین مهر نه تنها فراموش نشد بلکه ... ما اگر از گذشته دور تا به امروز به فرایند ذهنی و باورهای درونی انسان ها بویژه ... ((( به نام خداوند جان آفرین ))) - پیشینه ی یلــدا و شب چله در نزد ... mara1.blogfa.com/post/233 Translate this page در هر ماه روزی را که نام روز با نام ماه یکی باشد، جشن می گرفتند. ... اجداد ما این شب را تا به صبح به جشن و پایکوبی به گرد آتش، می‌پرداختند، ... هرچند که زندگی ماشینی و گرفتاری‌های روزمره، موجب ایجاد فاصله میان مردم ایران با سنت‌ها و آیین‌های گذشته شده، اما .... یکی دیگر از آداب و رسوم "شب یلدا" فرستادن "خونچه چله" از سوی داماد به عنوان هدیه ... نیاز - آداب و رسوم شب یلدا در استانهای مختلف کشور javad239.blogfa.com/post-26.aspx - Translate this page نیاز - آداب و رسوم شب یلدا در استانهای مختلف کشور - یه بوسه، یه حلقه ی عاشقانه است وقتی ... در هر ماه روزی را که نام روز با نام ماه یکی باشد، جشن می گرفتند . ... اجداد ما این شب را تا به صبح به جشن و پایکوبی به گرد آتش ، می پرداختند ، برخوانی ... روزمره ، موجب ایجاد فاصله میان مردم ایران با سنت ها و آیین های گذشته شده ، اما هنوز هم جلوه ها و ... آداب و رسوم شب یلدا در عهد قدیم ایران - فان پاتوق www.funpatogh.com/آداب-و-رسوم-شب-یلدا-در-عهد-قدی... Translate this page آداب و رسوم شب یلدا, ایران باستان, شب چله, آداب شب یلدا, تزیین شب یلدا, آخرین شب ... در این روز همگان از جمله شاه لباس ساده می پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و کسی حق ... های گذشته که پایه زندگی شان برکشاورزی و چوپانی قرار داشت و در طول سال با ... شب یلدا و آداب و رسوم زیبای ایرانیان - خبرآنلاین www.khabaronline.ir/detail/190463/society/family Translate this page Dec 21, 2011 - این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب ... ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر ... مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و ... پایگاه خبری تحلیلی منوجان » در شب یلدا تصمیم دارم به مکارم ... www.minoojahan.ir/در-شب-یلدا-تصمیم-دارم-به-مکارم... Translate this page Dec 15, 2014 - شب یلدای امسال با توجه به رحلت پیامبر اکرم (ص) تصمیم دارم به مکارم اخلاقی ... گوید: شب یلدا یک سنت باستانی است از زمانهای گذشته تا به امروز در میان ... ایران در شهرها و روستاهای مختلف با توجه به فرهنگ، آداب و رسوم ویژه‌ی خود شب ... گرمای با هم بودن در شب سرد یلدای زمستانی - - فروشگاه خانه پلاس www.khaneplus.com/.../گرمای-با-هم-بودن-در-شب-سرد... Translate this page واژه شب چله ( 40 روز مانده به جشن سده، شب سیاه و سرد) استفاده می شود. ... در دراز ترین و تیره ترین شب سال با بیدار ماندن تا صبح منتظر طلوع خورشید و سپیده دم ... سرتاسر کشورمان مکانی نیست که خوردن هندوانه در شب یلدا جزء آداب و رسوم آن نباشد . ... هر رسم و رسومی که ریشه در گذشته دارد و تا به امروز ادامه داشته بی حکمت و بی دلیل به ... آداب و رسوم - سازمان دامپزشکی کشور-استان قزوین qazvin.ivo.ir/portal/home/default.aspx?categoryid... Translate this page مردم استان قزوین نیز همچون دیگر هموطنان ایرانی، این آیین کهن را با رفتن به خانه بزرگ ... یکی دیگر از آداب و رسوم «شب یلدا» فرستادن «خونچه چله» از سوی داماد به عنوان هدیه ... امروزه از روز اول عید، دید و بازدیدهای خانوادگی آغاز می شود و تا قبل از 13 به در .... در گذشته، تهیه مایحتاج ماه مبارک رمضان با جدیت تمام انجام می‌گرفت، زیرا در این ماه ... گزارشی از مردم روستای برغان/ یلدا ، نوستالوژی کمرنگ شده در ... titre1.ir/fa/print/26203 Translate this page واژه شب یلدا برای همه ایرانیان مأنوس ، آشنا و بعضأ با یک حس نوستالوژی دردناک همراه ... نیستند تا اعضای خانواده و فامیل را به بهانه های مختلف از جمله بلندترین شب سال ، دورهم ... شده است امروز با سرمای محبتها و تجملگرایی خود ما به دلچسبی گذشته نیست. ... دامنه البرز جنوبی که حالا استان البرز است با آداب ، رسوم خاص و فرهنگ قومیتهای ... آشنایی با آداب و رسوم شب یلدا در نقاط مختلف ایران > سامانه خبری www.30a30.ir/Default.aspx?tabid=2573... Translate this page Dec 17, 2014 - آشنایی با آداب و رسوم شب یلدا در نقاط مختلف ایران ... در انزهاى Anzeha فیروزکوه به شب یلدا شال هشو مى‌گویند. ... این کار تا نیمه‌هاى شب ادامه دارد. ... چند روز قبل از شب چله حتماً باید یک ماهى بخرد و بعد یک شب مانده به شب چله ... در مجلس به تعریف از سردی زمستان و دوره‌های یخبندان گذشته، داستان‌ها و افسانه‌های می‌پردازند. آداب شب یلدا - آشپزی www.sanazsania.ir › مقالات › مناسبت ها و خوردنی ها Translate this page Dec 16, 2014 - در ایران و سرزمین‌های هم‌فرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام «شب چله» یا «شب ... به عبارت دیگر، در شش‌ماهه آغاز تابستان تا آغاز زمستان، در هر شبانه روز خورشید ... در سراسر ایران زمین، جایی را نمی‌یابید که خوردن هندوانه در شب یلدا جزو آداب و رسوم آن نباشد. ... در گذشته مردم کرمان تا سحر انتظار می‌کشند تا از قارون (ثروت ... آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله - مجله ابرتازه ها www.abartazeha.ir/.../آداب-و-رسوم-شب-یلدا-یا-شب-چله... Translate this page آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله - خوردن خوراکی ها و خواندن شاهنامه و گرفتن فال حافظ در این ... شکستن شب و از این شب، به بعد روز و روشنایی بیشتر و بیشتر می‌شود، پس یلدا مقدمه و ... از گذشته واژه یلدا به معنای زایش و تولد است، ایرانیان باستان نیز به این باور بودند که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید روزها بلندتر می‌شود تا تابش نور ... تاریخچه و رسوم شب یلدا | قالب وبلاگ pichak.net/crop/1391/09/.../تاریخچه-و-رسوم-شب-یلدا/ Translate this page Review by Modir - ‎Azar 29, 1391 AP تاریخچه و آداب و رسوم شب یلدا ... سال هاست شب چله یا همان شب یلدا، بهانه ای می شود تا خانواده های ایرانی دور همدیگر جمع شوند و طولانی ترین شب سال را جشن بگیرند. گرچه در عصر ما، مردم شب یلدا را با شیرینی، تنقلات و دید و بازدیدها گرامی می ... ایرانیان باستان، روز پس از شب یلدا را هم جشن می گرفتند و به آن «جشن خورروز» می گفتند. شب یلدا و تاریخچه و فلسفه شب چله در جشن ایران،اشعار حافظ ... 100raz.com/شب-یلدا-چله-جشن-ایران/ Translate this page (به تعبیر دیگر، در شش‌ماهه آغاز تابستان تا آغاز زمستان، در هر شبانه‌روز خورشید ... در گذشته، آیین‌هایی در این زمان برگزار می‌شده است که یکی از آنها جشنی شبانه و بیداری تا ... این رسم یکی از رسوم پرطرفدار شب یلدا میباشد؛ که امروزه با فن‌آوری روز نیز به‌روز شده. ... شب یلدا فقط دور هم‌نشینی و مرور خاطره‌ها نیست، علاوه بر آداب و رسوم فوق. نگاهی به آداب و رسوم و جشن‌های شب یلدا - ایروسنتر , بزرگترین انجمن ... www.aerocenter.ir › ... › مناسبت ها Translate this page Dec 20, 2013 - 2 posts - ‎1 author نگاهی به آداب و رسوم و جشن‌های شب یلدا مجموعه: فرهنگ زندگی سنایی می‌گوید: به صاحب د. ... که با مهاجرت روستاییان به شهر، این جشن که یادآور روزگاران گذشته .... در این روز همگان از جمله شاه لباس ساده می پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و ... آیینی فراموش نشدنی‌ به نام شب یلدا mardomsalari.com/template1/News.aspx?NID=154351 Translate this page Dec 19, 2012 - شب یلدا، طولانی‌ترین شب سال نامیده می‌شود اما نه به دلیل چند ثانیه ای که ... مردم این منطقه برای استقبال نخستین روز از سردترین فصل سال تا ... استان مرکزی با توجه به قدمت و تاریخ کهن خود، سرشار از آداب و رسوم و ... آیین برگزاری شب چله در اصفهان به دو نام «چله زری» (ماده) و «عمو چله» (نر) تقسیم می‌شود زیرا از گذشته ... رسوم نوروز.چهارشنبه سوری.شب یلدا در میان مردم قاهان qom3001.blogfa.com/post/20 Translate this page در هر ماه روزی را که نام روز با نام ماه یکی باشد، جشن می‌گرفتند. ... به طور کلی آداب و رسوم برگزاری این شب در قاهان همانند سایر نقاط ایران می باشد و فقط تفاوت هایی در نوع ... آشنایی با آداب و رسوم شب یلدا در ایران باستان | نشریه ... www.nojavanha.com › دانش و سلامت › دانستنیها Translate this page Dec 21, 2014 - صفحه اول دانش و سلامت دانستنیها آشنایی با آداب و رسوم شب یلدا در ایران باستان ... در این روز همگان از جمله شاه لباس ساده می پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و ... مردم دوره های گذشته که پایه زندگی شان برکشاورزی و چوپانی قرار داشت و در ... هنرمندان ایرانی و شب یلدا +تصاویر - تاپ ناز www.topnaz.com › سرگرمی › اختصاصی تاپ ناز Translate this page Dec 20, 2014 - من فکر می‌کنم شب یلدا، شب دوست داشتن است و خانواده‌ها با در کنار هم بودن و ساختن ... به یاد دارم از چند روز قبل از شب یلدا ما مشغول تدارکات برای این شب می‌شدیم و ... که به آداب و سنن احترام می‌گذارند، قطعا آنها نیز در آینده پایبند آداب و رسوم ... امسال هم مانند یکی دو سال گذشته تمام افراد فامیل در منزل خواهرم شیرین جمع می‌شویم. آشنایی با آداب و رسوم مردم شیراز در شب یلدا - عصر فارس asrefars.ir/.../آشنایی-با-آداب-و-رسوم-مردم-شیراز-در-ش... Translate this page شب اول چله بزرگ زمستان را که مقارن با شب اول دیماه است، شب یلدا می‌گویند در این شب ... در این شب، تا دیرگاهان می نشینند و به شوخی، گفت وگو، خاطره گویی و مشاعره و شب ... در ادبیات فارسی، شعر از زلف یار و هم چنین روز هجران را از حیث سیاهی درازی به شب یلدا تشبیه کنند. ... عملکرد برخی مسئولان در گذشته عمده ترین علت زمین خواری ... آشنایی با آداب و رسوم مردم بروجرد در شب یلدا - میرملاس نیوز www.mirmalas.com/.../آشنایی-با-آداب-و-رسوم-مردم-بر... Translate this page Dec 20, 2012 - آشنایی با آداب و رسوم مردم بروجرد در شب یلدا ... مردم بروجرد به رسم گذشته برای شب یلدا آجیلی از گندم برشته یا (گندم شیر) و کشمش، کنجد، شاهدانه، ... آیین‌های شب یلدا در کردستان/ خوردن کالک ترش در شه‌و چله کردها ... baraninews.ir › خبر › ویژه Translate this page Dec 20, 2014 - شب یلدا به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر ماه (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب ... گذشته تا به امروز در میان ایرانیان به شیوه‌های مختلف مرسوم بوده است. البته شب یلدا که در بسیاری از آیین‌ها و فرهنگ‌های مصادف با زایش خورشید و آغاز ... و تغییر بافت فرهنگی منطقه تا حدودی آداب و رسوم شب یلدا را در کردستان کم‌رنگ کرده ... آداب و رسوم مردم آذربایجان بعد از شب یلدا - ایران مطلب iranmatlab.ir/.../آداب-و-رسوم-مردم-آذربایجان-بعد-از-شب... Translate this page آداب و رسوم مردم آذربایجان بعد از شب یلدا آداب و رسوم،آداب و رسوم مردم ... داد: بویوک چیلله (چله‌ی بزرگ) که 40 روز است، از اول دی‌ماه شروع می‌شود و تا 10 بهمن‌ماه ادامه دارد. ... او ادامه داد: در گذشته، این اعتقاد نیز وجود داشت که در چله‌ی کوچک، برف و سوز و سرما ... او با اشاره به این‌که در شب چله کسانی که نامزد دارند، برنامه‌ی ویژه‌ای دارند اظهار کرد: در شب ... آداب و رسوم - منطقه وفس - Blogfa vafs.blogfa.com/cat-18.aspx Translate this page محمد زیدوند روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این نمایشگاه 50 قطعه عکس از مراسم‌ .... مراسم شب یلدا یا شب چله همچون تمام نقاط ایران در وفس نیز برگزار می شود . ... به طور کلی آداب و رسوم برگزاری این شب در وفس مانند سایر نقاط ایران می باشد و فقط ..... در گروه‌های تعزیه وفس نیز افراد بسیاری از همه‌ی محله‌های وفس از گذشته تا به حال ... نگاهی به مراسم شب یلدا فریدون شهر/از شاهنامه خوانی دور کرسی ... pounezar.ir › ... › یادداشت/باشگاه نویسندگان Translate this page Dec 21, 2013 - سرویس: اخبار فریدونشهر, تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم اقوام, تولیدی, ... نگاهی به مراسم شب یلدا فریدون شهر/از شاهنامه خوانی دور کرسی تا خوردن زمترول(هندوانه) ... آن در گذشته تنور گرم پخت و پز بوده واینک در بعضی خانواده ها با حفظ رسوم بخاری ... شب سال برگزار می‌شود؛ اما می‌دانیم که در باورهای کهن ایرانی هیچ روز و شبی، ... از تهیه شب چره تا بخت گشایی دختران دم بخت در چله شو www.dana.ir/News/40705.html Translate this page وی با اشاره به خوردنی های شب یلدا در قدیم افزود:تمام افراد با خوردن هندوانه ،آجیل ،انواع میوه ... سکینه تیری زاده مادر بزرگ امروز و جوان دیروز هم در ادامه گفت:در آخرین روز از پاییز ... وی در ادامه با اشاره به آداب و رسوم جالب گذشته در روستاهای هزار جریب تصریح ... [PDF]یلدا شب رسوم و آداب تاریخچه شب یلدا , آخرین روز فصل پاییز ... neshaan.ir/attachment//28091_file.pdf Translate this page این باور بوده اند که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلند تر شده و. تابش نور ایزدی افزونی ... ماه جشن خرم روز تا دهم بهمن که جشن سده است به طول می انجامد و آن را چله. بزرگ می نامند به آن ... گذشته که پایه زندگی شان برکشاورزی و. چوپانی قرار داشت و ... یادش بخیر! شب چله های ساده 18011 900930 جامعه 2(رضوی) 1 ... www.khorasannews.com/newssource/18011.../8_18011_R06_54041.X... او یادآور می شود: البته این رسم و رسوم ها روز به روز کم رنگ تر و فاصله افراد و ... محبت ها کمتر شده است مردی کهن سال نیز با مقایسه آداب و رسوم شب یلدا در گذشته با ... در گذشته مردم میوه و هندوانه را در فصل تابستان از سقف آویزان می کردند تا شب یلدا ... معرفی آداب و رسوم مردم خراسان جنوبی در شب یلدا (چله) - طاها پخش www.tahapakhsh.ir/معرفی-آداب-و-رسوم-مردم-خراسان-ج... Translate this page 7 days ago - شب یلدا در استان خراسان جنوبی نیز به شب چله معروف و دارای پیشنیه دیرینه ای ... مردم این منطقه برای استقبال نخستین روز از سردترین فصل سال تا آنجا که ... مردان و جوانان فامیل با دسته ای از چوب های نازک درخت انار به نام دسته گز مایع ... میهمانی ها و شب زنده داری های شب یلدا از گذشته های دور در این استان مرسوم بوده و ... رسم و رسومات یلدا در شهرهای ایران - عصر ایران www.asriran.com › عصرایران دو › خواندنی ها و دیدنی ها Translate this page مردم این منطقه برای استقبال نخستین روز از سردترین فصل سال تا آنجا که توان مالی دارند، ... بردن هدیه به خانه عروس با عنوان "شب چله‌ای ” از دیگر مراسم شب یلدا در استان ... شب چله در اصفهان به دو نام "چله زری” (ماده) و”عمو چله”(نر) تقسیم می‌شود زیرا از گذشته .... یکی دیگر از آداب و رسوم "شب یلدا” فرستادن "خونچه چله” از سوی داماد به عنوان هدیه ... شب یلدای هنرمندان چگونه می گذرد؟+عکس - tamin24.ir tamin24.ir/fa/.../شب-یلدای-هنرمندان-چگونه-می-گذردعک... Translate this page Dec 20, 2014 - شب یلدای ما با حضور این عزیزان، حافظ خوانی، شعر و غزل گذشت؛ با این امید که ... را دور هم جمع کردیم تا یلدای امسال هم به شیرینی سال های گذشته برگزار شود. .... به آداب و سنن احترام می‌گذارند، قطعا آنها نیز در آینده پایبند آداب و رسوم می‌شوند و آنها ... یادم می‌آید دوست نداشتم شب یلدا تمام شود، اما امروز دیگر این حال و هوا حتی ... آئین شب یلدا در گیلان - ویشکی. www.vishki.ir/info.aspx?id=148 Translate this page رسوم گیلان ... در شب یلدا، به پاس گرامی داشت فروغ روشنایی و خورشید و ستیز با شومی و ... اینگونه بود که شب چله یا شب یلدا، میراث چند هزار ساله آریایی پدیدار شد، ادامه یافت و تا به امروز ... را گرامی داشتند و در گذشته ایرانیان میوه هایی را که تا آن شب سالم مانده بود با آجیل و ... گرفتن فال حافظ از جمله آداب شب چله در میان گیلانیان است. جستجوی نتایج - فرهنگ و آداب و رسوم - صدا و سیمای اصفهان isfahan.irib.ir/فرهنگ-و-اداب-و-رسوم Translate this page هر زمان; ساعت گذشته; 24 ساعت گذشته; هفته گذشته; ماه گذشته; سال گذشته; محدوده سفارشی . ... دستور امام بر زمین نماند و از عصر روز عاشورا تا همین امروز، شیعیان شیفته امام ... شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب ... خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه ... آداب و رسوم اقوام ایرانی در شب چله بایگانی - ساسانیان sassanids.com/tag/آداب-و-رسوم-اقوام-ایرانی-در-شب-چله/ Translate this page بزرگترها داستان یا خاطرات گذشته را نقل می‌کنند. ... مردم بوشهر نیز همچون دیگر هموطنان ایرانی، این آیین کهن را با رفتن به خانه بزرگ ترها می‌گذرانند. ... بزرگترها، شب را به صبح می‌رسانند و معتقدند که صبح بعد از یلدا روز پیروزی ... در اردبیل رسم است که خانواده‌ها شب یلدا دور هم جمع می‌شوند و تا پاسی از شب با هم شب نشینی می‌کنند. برگزاری مراسم و آیین های شب یلدا از مناطق سردسیری برخاسته ... www.ghatreh.com/.../برگزاری-مراسم-آیین-های-یلدا-من... Translate this page Dec 20, 2014 - ازجمله مهم ترین مراسم شب یلدا در آذربایجان شرقی بریدن هندوانه چیله ... دانست که از زمانهای گذشته تا به امروز در میان ایرانیان مرسوم بوده است. ... باشد که در کشورما و به طبع آن در استان آذربایجان شرقی با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود. آداب و رسوم شب یلدا :: ONEMAXdesign onemaxgroup.ir/post/اداب-و-رسوم-شب-یلدا Translate this page یلدا- همان میلاد به معنای زایش- زاد روز یا تولد است که از آن زبان سامی وارد پارسی شده است. ... تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیهٔ آنان را تضعیف نکند و با به ... دوره های گذشته که پایه زندگی شان برکشاورزی و چوپانی قرار داشت و در طول سال با ... روستای یمن Yaman Village - آداب و رسوم yaman-v.blogfa.com/cat-4.aspx Translate this page در شب یلدا، بزرگترها با کودکان هم بازی می‌شدند،"پر یا پوچ"دزد بازی و مشاعره از جمله ... گذاشته تا که انشالله به امید روز برفی اول زمستان اعضای خانواده لبوی داغ با .... با پایان روز اول عید و در شب دوم عید ساکنین قلعه بالا که از آنها به (خواب مانده) یاد میکنند . ..... اهالی روستای یمن خمین ، همچون سایر نقاط کشور از گذشته دور آداب و رسوم خاصی ... بایدها و نبایدهای تغذیه ای در شب یلدا - تالار گفتگوی هم میهن ... forum.hammihan.com › ... › عشق و دوستی › شب یلدا Translate this page Dec 18, 2012 - 1 post - ‎1 author ایرانیان از روزگاران دور تا به امروز این شب را با آداب و رسومی خاص از جمله ... که اصول تغذیه در شب باستانی یلدا باید به سمت گذشته تغییر یابد و در ... اکیز گنبدی (اکوز گنبدی) - چیله گجه سی (شب یلدا) okuzgonbadi.blogfa.com/post-37.aspx Translate this page روستاهای آذربایجان شب یلدا را با رسم و رسومی خاص برگزار می کنند که در مقایسه ... شب یلدا را به این دلیل گرامی می‌دارند که این روز مصادف با اولین روز از چهل روز ... علت این شب در بین مردم آذربایجان بیشتر به « چله گجه سی» معروف است تا شب یلدا. ... هیجان‌انگیز نظیر اسب‌سواری، تیراندازی از جمله آداب و رسوم این شب در آذربایجان است. روستای آتش بیگ - اینجا زادگاه من است atashbig.blogfa.com/post-81.aspx Translate this page از جاده هشترود به مراغه حدود 18کیلومتر دیگر باید طی مسیر کنید تا به زادگاهم برسید. ... گذشته پرافتخارش و ساختن و سوختن و تا به امروز پا بر جا ماندن فرزندانی را به عرصه .... را می نامند که از دوران باستان به نوعی شب یلدا درزندگی انسانها وجود داشته است. ... با آداب و رسوم خاصی این شب را سپری می نمایند که حقیر در حد توان می خواهم به آن ... معرفی برنامه های تلویزیون در شب یلدای سال 92 www.amazing.ir/.../the-introduction-of-television-pro... Translate this page تلویزیون، امسال برای شب یلدا حدود شش برنامه زنده با حضور مجریانی چون سید علی ... به تهیه‌کنندگی حسین مسافرآستانه که برای شب یلدای سال گذشته‌ شبکه چهار تهیه ... شبکه یک، ویژه برنامه «شب چره» (به معنی شب‌نشینی) را جمعه شب ساعت ۲۳ تا ۲ ... رادیو ایران به آیین و آداب و رسوم نقاط مختلف ایران در شب یلدا و شب چله می پردازد. نگاهی دوباره به شب یلدا،شب زایش طبیعت - ماهنامه گزارش www.gozaresh.com/.../نکاتی-درباره-شب-یلدا-شب-یل... Translate this page May 5, 2015 - 2 جشن‌هایی که به مناسبت برخورد نام روز با نام ماه بر پا می‌شده است. ... متأسفانه، گویا در طول قرون گذشته نوعی کوشش بهکار می‌رفته که حتی‌المقدور ... دین مسیح بسیاری از آداب و رسوم مهرپرستی در مذهب مسیح نفوذ کرد زیرا قبل از تولد ... از آن جمله از اول دی‌ماه تا 10 بهمن‌ماه را چله بزرگ می‌گفتند (یعنی چهل شب و چهل روز سرد) ... دکتر مجتبی رفیعی - تاریخچه شب یلدا – آداب و رسوم شب یلدا www.drrafiei.blogfa.com/post/15 Translate this page ایرانیان از دیرباز بر این باور بوده اند که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها ... جشن خرم روز تا دهم بهمن که جشن سده است به طول می انجامد و آن را چله بزرگ می نامند به آن دلیل ... های گذشته که پایه زندگی شان برکشاورزی و چوپانی قرار داشت و در طول سال با ... کم رنگ شدن نقش آداب و. رسوم در ایران کنونی.چرا و به چه علت alivaezi.blogfa.com/.../کم-رنگ-شدن-نقش-آداب-و-رسوم... Translate this page این آداب و رسوم میراثص ایرانیان باستان بوده و ما به عنوان یک ایرانی با ید آن ها را انجام داده و ... امروز از این چهار جشن تنها شب نخستین روز دی ماه، یا شب یلدا را جشن می گیرند، ... اجداد ما این شب را تا به صبح به جشن و پایکوبی به گرد آتش ، می پرداختند ... روزمره ، موجب ایجاد فاصله میان مردم ایران با سنت ها و آیین های گذشته شده ، اما هنوز هم جلوه ... آداب و رسوم کردها - راسخون rasekhoon.net › ... › اقوام ایرانی › آداب و رسوم کردها Translate this page Mar 3, 2015 - پدر خانواده نیز با رفتن به بازار برای اهالی خانه لباس و کفش تهیه می کرد. ... تعداد این تخم مرغ ها گاهی به سه تا چهار تغار نیز می رسید. .... شب و روز عید فطر در فرهنگ دینی از جمله شب ها و روزهای مبارک است و مردم ایران اسلامی با ... بسیاری از آداب و رسوم و آیین های عید فطر در گذشته و حال مشابه هستند: در جستجوی هلال ماه نو در ... نگاهی به آداب و رسوم و جشن‌های شب یلدا | وبلاگ سازمان پزشکی ... arsh.lmo.ir/?p=36519 Translate this page Dec 18, 2013 - یلدا لغت سریانی است به معنی میلاد و چون شب یلدا، با میلاد مسیح ... اما امروزه، ایرانیان تنها نخستین روز دی ماه، یعنی درازترین شب اول زمستان که ( شب یلدا، آخرین ... مردم ایران در شهرها و روستاهای مختلف با توجه به فرهنگ، آداب و رسوم ویژه‌ی خود شب ... شب چله، باید از میوه‌هایی که دارای خواص ویژه‌ای هستند خورد تا سال آینده ... VATAN DILI NEWS - صفحه آداب و سنن تاریخی guneyebakan.blogfa.com/category/17 Translate this page در زمانهای گذشته مراسم عروسی حداقل ۳ و یا ۴ روز ادامه پیدا می کرد و معولا روزهای پنجشنبه و یا ... در سلسله نوشته های آداب و رسوم ترک، سعی خواهیم کرد تا به بررسی باورها و آیین زندگی مردم ... چیلله گئجه سی به عنوان بلندترین شب سال با شور و حال خاصی در بین تورکان آزربایجان برگزار می شود. ... به بهانه ی چیله بایرامی (عید شب یلدا). جشن های باستانی و آیین ها و گاهشمار jashnhaz.blogfa.com/ Translate this page جشن شب یلدا/شب چله - "انارام" روز، روز آخر آذر ماه گاهشمار زرتشتی ... زرتشتی "انارام" روز برابر با ۲۴ آذر ماه خورشیدی که در گذشته شب یلدا را جشن می گرفتند که ... این رسومات تا ۵۰ سال پیش در شهر اراک و سایر مناطق استان مرکزی به شکلی فرا گیر وجود .... این شب بیادماندنی برای خود آداب و رسوم ویژه‌ای دارند که به پاره‌ای از آنان اشاره می‌شود. مروری بر تاریخچه و آداب و رسوم شب یلدا - برنا magifa.com/detail/780732/article/5 Translate this page Nov 10, 2015 - این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در ... هنگام رواج آیین مهر در اروپا، مراسم شب یلدا با شکوه هرچه تمام‍‌تر برگزار می‌شد. ... به دو نام "چله زری" (ماده) و"عمو چله"(نر) تقسیم می‌شود زیرا از گذشته تاکنون ... آداب و رسوم مردم مزینان در شب یلدا : مجله اینترنتی اسرارنامه www.asrarnameh.com/lifestyle.php?id=1118 Translate this page Dec 20, 2012 - در گذشته پرافتخار ایران زمین بسیارند بزرگ مردانی که درراه حفظ و انتقال میراث ... در وصف حال زندگی مردم روستای تاریخی مزینان از گذشته تا امروز کرده است. ... سیزدهمین قسمت از مطلب سریالی "از حدیره تا باغستان"به قلم شیوای آقای ... آغاز زمستان مزینان نیز با شب یلداست وروزهای قبل از این طولانی ترین شب سال ... آداب و رسوم شب یلدا در ایران باستان - iranbanou.com www.iranbanou.com/.../129418-آداب-و-رسوم-شب-یلدا-... Translate this page تزیین شب یلدا آخرین شب پاییز رسوم شب چله آیین شب یلدا, جشن شب یلدا , جشن ... در این روز همگان از جمله شاه لباس ساده می پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و کسی حق ... دوره های گذشته که پایه زندگی شان برکشاورزی و چوپانی قرار داشت و در طول سال با ... رسوم شب یلدا در قزوین - iranbanou.com www.iranbanou.com/.../199306-رسوم-شب-یلدا-در-قز... Translate this page مردم قزوین همانند دیگر مردم ایران در شب یلدا، این آیین کهن را با رفتن به خانه ... و پدر بزرگ می‌روند تا در شب چله که طولانی‌ترین شب سال است با هم باشند و با گوش کردن به ... رسم شال انداختن از رسوم گذشته شب یلدا در روستاها مردم قزوین بود، در این مراسم پسر ... و بختیاری; آداب و رسوم عزاداری اربعین در عراق امروز; رسوم شب یلدا در قزوین ... چهارمین جشن یلدای قصه در کردستان برگزار شد - کانون پرورش ... new.kanoonnews.ir/NSite/FullStory/?Serv=168&Id... Translate this page Dec 28, 2014 - کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ::آنلاین - چهارمین جشن یلدای قصه در کردستان برگزار شد. ... با اشعار ، قصه ها و بازیهای محلی و آداب و رسوم مخصوص شب یلدا به اجرای ... و تاریخچه شب یلدای ایرانیان از گذشته تاکنون معرفی شد و قصه های محلی ... مربوط به این شب و بازی های محلی و پذیرایی انجام شد تا کودکان امروز هر ... تاریخچه و فلسفه شب یلدا - سیمرغ seemorgh.com › ... › تاریخ و تمدن ایران Translate this page Dec 20, 2013 - به عبارت دیگر، در شش‌ماهه آغاز تابستان تا آغاز زمستان، در هر شبانه‌روز ... در گذشته، آیین‌هایی در این هنگام برگزار می‌شده است که یکی از آنها جشنی ... این رسم یکی از رسوم پرطرفدار شب یلداست که امروزه با فن‌آوری روز نیز به‌روز شده. به .... موسیقی · هنرهای تجسمی · هنرهای سنتی · اخبار فرهنگ و هنر · آداب و رسوم · هنر و سلامت ... Iranian Vienna - شب یلدا و آداب و رسوم زیبای ایرانیان iranianvienna.blogfa.com/post-163.aspx - Translate this page Dec 10, 2012 - مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در ... آشوریان نیز در شب یلدا آجیل مشکل‌گشا می‌خورند و تا پاسی از شب را به شب ... جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در ... ملکوت - پزوهشی در ادبیات و اسطوره های شب یلدا se7enmen.blogfa.com/post/6 Translate this page شبی دراز در راه است شبی به قدمت ایرانی بودن من ، بلند شبی است و بیش از آنکه شب ... خرمدینان نیز این روز را" خرم روز یا خره روز" می نامیدند این روز در بین ایرانیان .... دو ساعت از نیمه شب گذشته پیرمرد آبادی بالای بام می رود و جار میزند بیائید تا .... در دوسیران مثل اغلب نقاط کشور، شب یلدا با آداب و رسوم خاص خود گرامی داشته می شود. تحقیق - آداب و رسوم گیلان gilane-ma1.blogfa.com/post-484.aspx Translate this page از قبیل: شب اول ماه, ماه محرم و روز عاشورا, اعتقادات و رسوم ماه رمضان(عید فطر), ماه رجب ... در خیلی از نقاط گیلان نان وآرد را در سفره ای ، به کمر عروس می بندند تا با خود خیر و ... در گذشته های دور ، آیین ‌هایی در شب یلدا برگزار می ‌شد که یکی از آنها جشن شبانه و ... ابرشهر - برخی آداب و رسوم سنتی نیشابور abarshahr.blogfa.com/post-27.aspx Translate this page در این روز هر کس به اتفاق خانواده ی خود با فامیل به دامنه ی کوه‌ها و دشت‌های سرسبز و نقاط ... شب یلدا. در این شب، مردم معمولا به خانه‌ی بزرگترها می‌روند و تا نیمه‌ی شب می‌نشینند. .... این رسم در گذشته بسیار پرشور و آیینی بوده که البته در نقاط شهری به ندرت ... آشنایی با آداب و رسوم شب یلدا در نقاط مختلف ایران www.forum.98ia.com › ... › تاریخ ایران Translate this page 1 post - ‎1 author در ادامه، نگاهی کردهایم به برخی آداب و رسوم شهرهای چهارگوشه ایران در رابطه با شب ... کس چند روز قبل از شب چله حتماً باید یک ماهى بخرد و بعد یک شب مانده به شب چله ... در کرمان، در شب یلدا گاهى مردم تا صبح بیدار مى مانند و مى پندارند که در این شب قارون به ... در مجلس به تعریف از سردی زمستان و دورههای یخبندان گذشته، داستانها و افسانههای ... بهار نیوز - پیشینه جشن شب یلدای ایرانی و آداب و رسوم آن baharnews.ir/report/7457/ Translate this page Dec 20, 2012 - ایرانیان باستان با باور اینکه فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلند تر ... مشاهده تغییرات مداوم شب و روز مردم را به این باور رسانده بود که شب و روز یا ... اما همه اینها ترفندهایی است تا خانواده‌ها گرد یکدیگر آیند و بلندترین شب سال را با ... است، زیرا مردم دوره‌های گذشته که پایه زندگی شان برکشاورزی و چوپانی قرار ... جشن‌ها و اعیاد در استان اصفهان - ویکی اطلس فرهنگی ایران af.samta.ir › ... › جشن‌ها و اعیاد ملی و مذهبی Translate this page رشنیق به دیدار سادات مى روند و با آنها معانقه و مصاحفه مى نمایند. ... آئین و جشن شب یلدا تا به امروز در تمامى سرزمین ایران و در بین همه قشرها و خانواده ها برگزار مى شود. ... هندوانه خوردن و فال گوش ایستادن از آداب ویژه این شب در فلاورجان اصفهان است. ... یکى از رسوم مردم اصفهان در روستاهاى گرکویه باخترى در ایام نوروز پختن تخمه هندوانه و تخم ... ایرانیم - آداب و رسوم اقوام ایرانی www.iranim70.blogfa.com/category/4 Translate this page ایرانیم - آداب و رسوم اقوام ایرانی - بلند باد نامت ای ایران - ایرانیم. ... بگو و بخند و دور هم جمع شدنی که مربوط به شب یلدا و مثل آن نبوده، از هر فرصت و بهانه ... اهمن و بهمن که دو برادر زمستان بودند و می گفتند «اهمن و بهمن، عهده همه با من» یعنی هر کاری که .... اگر در گذشته مادران و پدران ما، سبزه های نوروزی خود را در این روز به صحرا می برده و برای ... در وصف شب یلدا ما ایرانیها gamplus.ir/News/Pages/News_View_Detail.aspx?...12 Translate this page این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ... ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر ... مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری .... پس از استیلای مسیحیت در اروپا، آداب و رسوم آیین مهر که در زندگی مردم و ... کلپچ Kalapch - کله پاچه در آش چوپا، رسم شب یلدا www.kalapch.com/.../کله-پاچه-در-آش-چوپا،-رسم-شب-... Translate this page Dec 21, 2013 - به عبارت دیگر، در شش‌ماهه آغاز تابستان تا آغاز زمستان، در هر شبانروز ... در شهربابک نیز همچون دیگر نقاط ایران شب یلدا شبی به یاد ماندنی و گرامی می باشد . شهربابکی ها که این شب را شب چله می نامند برای برگزاری آن آداب و رسوم خاص خود را دارند . ... امروز هم هنوز آش جوبا در شهربابک پخت می شود با این تفاوت که جای دیگ ... آداب و رسوم مردم مازندران در شب یلدا یا چله شو - یاس yas-1364.persianblog.ir/post/104/ Translate this page Dec 19, 2013 - شب یلدا یا به زبان محلی چله شو در زندگی مردم مازندران آیین و رسوم خاصی دارد. در مازندران شب یلدا بسیار با اهمیت و گرامی داشته می‌شود. در این شب، زنان ... آداب و رسوم شب یلدا در اصفهان | کوکا www.coca.ir/isfahan-yalda-night/ Translate this page Dec 20, 2013 - خوراکی ها و نوشیدنی های شب یلدا در استان اصفهان، شاهنامه خوانی، میوه شب ... به باور اصفهانی‌های قدیم، زمستان به دو بخش “چله” و “چله‌کوچیکه” تقسیم می‌شد که موعد چله از اول دیماه تا ... به دو نام “چله زری” (ماده) و”عمو چله”(نر) تقسیم می‌شود زیرا از گذشته ... صاحب خانه هم با آجیل و میوه از مهمان ها پذیرائی می‌کند آنها تا پاسی از شب ... بیشتربدانیم - شب یلدا yalda afshinfp13.blogfa.com/post-60.aspx Translate this page ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می شوند و ... مشاهده تغییرات مداوم شب و روز مردم را به این باور رسانده بود که شب و روز یا ... راستی با شکوه تمام برگزار می‌شده است و پس از استیلای مسیحیت در اروپا، آداب و رسوم آیین ... ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنه‌ی کوه‌های البرز به انتظار ... آیین های کهن لری در شب یلدا - پایگاه فرهنگی لُرویر lorveir.blogfa.com/post-296.aspx Translate this page در استان لرستان همانند دیگر نقاط سرزمین زیبای ایران شب یلدا با آداب و آیین های ... می گویند شب یلدا را به همراه آداب و رسوم ویژه ای اجرا می کنند که از گذشته ها نسل به نسل ... همواره آیین های شب یلدا را ارج نهاده و از چند روز قبل خود را برای برگزاری این آیین ها ... در بعضی از منازل، کلیه اقوام نزدیک و صمیمی به دور هم جمع می شوند و تا آخر شب به ...
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.